CRG - Global HR Management and Relocation
|
איך מאבחנים מועמדים מנצחים / ראיון עם יהודה שנער*מאת דורון ניב
ההכרות בין יהודה וביני נוצרה לאחר שמוניתי בשנת 1982 למנהל משאבי האנוש הראשון של חברת סאיטקס בבריסל, מי שהייתה אז ובמשך שנים רבות ספינת הדגל של ההי-טק הישראלי. זכיתי במינוי זה הרבה ב"זכות" חוות הדעת המקצועית של יהודה שהתבססה על.... גרפולוגיה.
אודה ולא אבוש שבאותה תקופה בהחלט הרמתי גבות בתמיהה על המחשבה שאלילת ההי טק הישראלית של אז (סאיטקס) בניהולו של אפי ארזי, בוחרת בין היתר את עובדיה (נכון, לא ככלי מיון יחיד ) מדרג ביניים ומעלה דווקא באמצעות כלי שעורר אז וממשיך לעורר לא פעם חיוכים ותמיהות...
החלטתי לערוך ראיון עם יהודה שנער, אשר מלווה חברות לאורך שנים רבות ולנסות לגלות את "סוד הקסם" של גיוס הבכירים בסאיטקס, אשר סיקרן אותי לאורך השנים.
ש: איך הצלחת להפוך לכלי המיון שעל פיו יגויסו לאורך השנים כל דרגי ניהול הביניים והבכירים בחברה?
ת: מסיבות שונות והעיקרית בהן היא שאלת הזמינות, הנגישות ונוחות השימוש. בחרנו להתמקד בפיתוח שיטת אבחון המבוססת כאמור על כתב יד שפותחה על ידינו (שאינה גרפולוגיה) ונבחנה לאורך שנים, כשהמניע מאחורי היוזמה היה כפול:
השקענו הרבה שנים בפיתוח שיטת האבחון והודות לכמות הנתונים והדיוק הרב בממצאי חוות הדעת הוכחנו תיקוף גבוה וכמו כן יכולת להתמודד באותה מידה של הצלחה עם כל שפה )כולל סינית) עבור חברות וארגונים בכל רחבי העולם כולל ללקוחות בהונג-קונג וסינגפור.
חתרנו מבלי להתפשר, לרמת תוצאות אבחוניות שענתה לצורך שלשמו "נקראנו לדגל".
מטרתנו המוצהרת היא "להפגיש" את האחראים על המיון והגיוס עם הנבדק – קרי לצייד את מקבלי ההחלטות באינפורמציה מפורטת, מקפת ורלבנטית הקרובה בדיוקה לדרגת היכרות אישית.
ה"אני מאמין" המקצועי שם דגש מיוחד על היות המועמד/ת קודם כל "בן –אדם". מועמדים העונים לקריטריון "בן אדם" יכולים במקרים רבים להצליח ולהתקדם גם אם הם/ן אינם בהכרח המבריקים שבחבורה.
מסיבה זו הכנסנו לחוות הדעת שאנו מספקים דגש מיוחד על הנושא הערכי כפי שהוא מתבטא ביחסו של המועמד לנורמות ולמוסכמות המקובלות : בתחום היושר: הנאמנות, האמינות והמהימנות האישית, מידת ההקפדה על הסטנדרטים והקודים האתיים.
במישור הבינאישי: טיב יחסיו הבינאישיים, מידת הקולגיאליות שלו, אופי התחרותיות שבו, היה והיא קיימת בו - ולעומתה מידת מסגרתיותו/ה, איכות תפקודו והשתלבותו בצוות, טיב יחסיו עם הממונים עליו: היכולת לקבל הדרכה, מידת הגמישות ויכולת הכלת ביקורת, הערות ומרות, טיב יחסיו עם גורמי חוץ (ספקים, קבלני משנה, לקוחות וכד').
במישור המשימתי: מחויבותו לתפקידו ולמידת אחריותו האישית והמקצועית כלפי המוטל עליו, טיב ורמת הסטנדרטים להם הוא מחוייב ושאותם הוא מפגין בעבודת היומיום.
בנוסף, אנחנו מקדישים מקום נרחב לחוות דעת מפורטת וממצה באשר לאיכויות, הכישורים הספציפיים והיכולות הרלבנטיות לתפקיד אליו מועמד הכותב/ת - הן בהיבט המקצועי הצרוף והן מבחינת היכולות הניהוליות והמנהיגותיות, ככל שאלה רלבנטיות ונדרשות בתפקיד הנתון. האינפורמציה כוללת בנוסף היבט בעל חשיבות מרכזית בזכות עצמו: מידת עמידתם של המועמדים בקריטריון של מצוינות אישית בהקשר המאוד ספציפי של היכולת לשחזר סיפורי הצלחה, קרי יכולת מימוש הפוטנציאל האישי באופן המיטבי פעם אחר פעם – בשגרה ובסביבה עתירת אתגרים ולחצים כאחד.
נושא המצוינות האישית מביא אותי לשאלה הבאה: מהו מודל ה – Winning בו הנך עוסק כיום ומנחה בו סדנאות?
באחת ההזדמנויות בהן סיכמתי חוו"ד אבחונית והמלצתי את המלצתי, נוכחתי לגלות שהמלצתי על מועמד שהיה פחות מוכשר ואינטליגנטי מהמתחרים שלו על אותו תפקיד. כתוצאה מכך התעוררה בי השאלה בפעם הראשונה מה אם כך גורם לי להמליץ על פלוני ולא על אלמוני. חשוב היה לי להיות במקום שבו ההמלצה תהיה פחות תולדה של תחושות ויותר תוצאה של מסקנות מושכלות ומנומקות היטב ולשם כך יזמתי בפעם השנייה בחיי חקירה שנועדה להסיר את הלוט מעל הפרופיל של ה"ווינר" שלי [ושל הלקוח שלי], דהיינו, אותו מועמד/ת שאנחנו יודעים לגביהם בסבירות גבוהה שמשהם מקבלים על עצמם משימה הם יחזרו עם התוצאה הטובה האפשרית שניתן היה להשיג בנסיבות שהיו. ייתר על כן, חיפשתי מענה לשאלה מהו ה – DNA של יצרני ההצלחות הסדרתיים שביננו שבנוסף הם גם חותרים ומראים גרף שיפור מתמיד.
בתום 20 שנות עבודה מרתקת מאין כמותה, עלה בידי להציג למדענית הראשית דאז, ד"ר אורנה ברי, מודל שמצד אחד מתאר את פרופיל "הטיפוס "הווינרי" ומצד שני מציג את אוסף הכלים בהם "ווינרים" עושים שימוש כה מוצלח וכה יעיל לטובת מימוש ומקסום הפוטנציאל הטמון בהם, פעם אחר פעם. שניים מהממצאים היותר בולטים היו:
קרי, כולנו חווים – לא כולנו מנוהלים. אני בחרתי לכנות את ההליך של הניהול העצמי הווינרי כ – PRM = Personal Resources Management.
היפה והמיוחד במתודולוגיה של ווינינג הוא שמדובר במודל גנרי שניתן בקלות יחסית להתאימו כמעט לכל עולם תוכן [תמיד בשיתוף עם מומחה תוכן מקומי], המהווה ארגז כלים להתנהלות מנצחת שלה כללי "עשה - אל תעשה" מאוד ברורים וקלים מאוד להדרכה, למידה ולהטמעה.
גופים וארגונים שעברו תהליך ווינינג [רשימה חלקית]:
בפרטים נוספים ובנושאי סדנאות אנו פנו ל: Yehuda Shinar shinar2@bezeqint.net Doron Neev doron.neev@crg-ltd.co.il
* יהודה שנער, מייסדה ומנהלה של חברת ווינינג בע"מ, חקר למעלה מ- 20 שנים את תופעת ה"ווינריות" באמצעות ראיונות ועבודה צמודה עם ארגונים ומנהלים בארץ ובחו"ל. http://winningcenter.com .
פורסם לראשונה בגיליון משאבי אנוש/HRS בתאריך 08.02.18 |