EN  |     HE

הדרכה בין תרבותית - למי ולמה זה טוב?

מאת דורון ניב ואהרונה משכיל
נושא ההדרכה הבין-תרבותית הינו נושא מפותח ביותר בקרב חברות באירופה, ארה"ב ואסיה. רוב החברות לא תעלינה על דעתן לשגר עובד ובני משפחה ליעד כלשהו ללא מתן סדנת הדרכה כלשהי לעובד ובני ביתו.

חברת Brookfield Global Relocations Services, אחת מחברות ניהול הרילוקיישן הגדולות בעולם (ארה"ב) מפרסמת כל שנה מזה שנים רבות סקר העוסק ב - Global Relocation Trends, סקר הנחשב למוביל מסוגו בארה"ב ובשאר העולם.

עפ"י נתוני חברת Brookfield לשנת 2014, למרות לחצים להורדת עלויות בתחום הניוד הגלובלי, רוב מכריע של החברות מכיר בחשיבות ההדרכה הבין תרבותית . 39% מהחברות מציעות תוכניות כאלו לכל היוצאים למשימות בינל' ו-45% מציעות את התוכניות לחלק מהעובדים - כלומר - 84% ממשתתפות הסקר מעניקות תוכניות הדרכה כאלו לעובדיהן. רוב החברות ציינו את האתגרים העומדים בפני העובדים המנוידים לארצות אחרות כסיבה המרכזית למתן הדרכה זאת. כמעט 90% ממשתפי הסקר העריכו את תוכניות ההדרכה כטובות ואפילו טובות מאוד, כך שנראה שהסיבה שהן אינן ניתנות אוטומטית לכל עובד כרוכה בניסיון לחסוך בעלויות.

מרבית החברות מעניקות את התוכניות לכל המשפחה כולל ילדים ואם לא - אזי לפחות לעובד/ת ובן/בת הזוג.

במשך עשרות שנות ניסיוננו ולאחר ביצוע מאות פרוייקטים של רילוקיישן לארצות רבות ושונות, בואו נודה על האמת: בוצעו רק עשרות בודדות של הדרכות בנושא זה. גם אם בשנים האחרונות חל שיפור מסויים בנושא, השוק הישראלי לא מתייחס באהדה רבה לנושא זה ומשוכנע שכל ישראלי מכיר את התרבות האמריקנית (עדיין היעד המרכזי לישראלי המנוייד) לעומק ולא כך הוא...מדינות האיחוד האירופי אולי מאוחדות בצורה זו או אחרת אך כל מדינה היא מערכת תרבותית בפני עצמה וכמה מהן אפילו מכילות כמה מערכות תרבותיות כגון בלגיה ושוויץ. כאשר מדברים על מדינות "אקזוטיות" כמו סין או הודו, קל יותר לשכנע את הנהלת החברה בצידוק לסדנת הדרכה כזאת כי מדינות אלו נתפסות כ"מורכבות" ואולי כדאי לעזור למשפחה....

רק חברות בודדות (בדרך כלל מהגדולות יותר) אימצו את הנושא כחלק מתוכנית ההדרכה שלהן. הח"מ עבד באירופה מטעם חברת סאיטקס הזכורה לטוב והביא את הנושא לחברה בישראל עם שובו ארצה. החברה אכן אימצה את התוכניות האלו כחלק בלתי נפרד מתוכנית ההדרכה של מהנדסי השרות למשל, עשרות רבות של עובדים ובני ביתם שנשלחו למשרדי החברה בחו"ל. כך עשו ועושות עדיין חברות מסויימות אך אלו כאמור נמנות על הגדולות והמסודרות או שהן חברות בת אמריקניות.

לצערנו, חוסר ההבנה בנושא הוא לא קטן וחבל שחברות נזכרות לפעול רק לאחר שמתרחשות תקריות חמורות הגורמות להן נזקים כבדים. בסוף השנה שעברה נתקלנו במקרה בו שוגר מנהל לאחת ממדינות אסיה, מדינה בעלת תרבות מורכבת ורגישה ביותר. האיש נשלח ללא כל הכנה והבנה של המתרחש במקום וכיצד יש לנהוג בעובדים מקומיים, ביחוד אם הם גם בכירים, התנהג כפיל בחנות חרסינה ולאחר שהצליח לפגוע קשות במרקם היחסים עם השותף המקומי, מצא את עצמו ב...בית הסוהר! האיש גורש מהמדינה בבושת פנים עם חותמת נאה בדרכונו שתמנע ממנו להגיע לשם שוב לפחות בשנים הקרובות.

הנזקים אדירים! החזרת עובד ומשפחתו טרם זמנם עולה הון עתק לחברה שלא לדבר על נזקים אחרים לשמה הטוב של החברה ולפגיעה כמובן בעובד עצמו. איתור מנהל חדש, הכנתו (הפעם החברה התעקשה על העברת הדרכה בין תרבותית לכל המשפחה!), אובדן הזמן וכו' מהווים נזק כבד לחברה כאשר בקלות ובהשקעה יחסית נמוכה ניתן היה למנוע את כל סדרת הנזקים.

דווקא "ישראלינו החביבים" הם הראשונים שזקוקים להדרכה כזאת מאחר ו"שמנו" הולך לצערנו לפנינו בהתנהגות שבהרבה מקרים מביכה מאוד את המקומיים. המקומיים גם לא תמיד נמצאים במצב שהם יכולים לדווח לממונים או להנהלת החברה בישראל על אותם עובדים וכך מתרחש מצב שבו ההנהלה בישראל אפילו לא מעלה בדעתה מה מתרחש בשטח וזה בדיוק מה שאירע באותה מדינה אסיאתית - הנימוס המקומי מנע דיווח אמת לישראל עד שהבעייה התפוצצה בפרצופה של הנהלת החברה.

כותב מאמר זה, ביחד עם עמית לתחום - יועץ משאבי אנוש בכיר - הביאו את נושא ההדרכה הבין-תרבותית לישראל כבר לפני כשלושים שנה, עם חזרתנו משהות ארוכה של חיים ועבודה באירופה והתנסות בכל בעולם תוכן זה, אז באמת היה מדובר בחידוש גדול ומנהלי משאבי אנוש בכירים וגם זוטרים התקשו להבין את מהות הנושא ובשביל מה צריך אותו בכלל....

כבר עשרות שנים שאנו מדברים על התהליך הן בשיחות אישיות עם מנהלים והן בסדנאות ספציפיות והרצאות כלליות בנושא. הבאנו לישראל את שני המומחים המובילים בעולם בתחום (ארה"ב והולנד) אשר הרצו לפני קהל מנהלי משאבי אנוש בכנסים השנתיים של מגזין משאבי אנוש (אשר שם כן הבינו את הנושא כבר לפני שנים רבות).

בודד או משפחה שעוברים למדינה שאינם מכירים )ולא חשוב כל כך היכן) נתקלים מטבע הדברים בבעיות כאלו ואחרות והתגובה הינה אינדבידואלית: יש כאלו שמצליחים לפתור את הנושא או להתגבר על הבעייה ביתר קלות ומהירות ויש כאלו המתקשים ואינם מוצאים את הפתרון בגפם וכאן אכן צריכים להכנס אותם יועצים לנושא ולסייע בידם ובידי החברה השולחת להחזיר את העגלה למסלולה.

עם ניסיון של כשלושים שנה בנושא, אנחנו מאמינים שבכדי לתת הדרכה איכותית, על המדריכים לשלוט היטב ורצוי גם להיות בעלי ניסיון עצמי בכל נושאי הניוד הגלובלי השונים. העובדה שאדם התגורר מספר שנים במדינה כלשהי הינה חשובה ביותר אבל עדיין לא הופכת אותו מדריך ומאמן מקצועי בנושא. ההדרכה הבין-תרבותית איננה יכולה להיות מועברת רק כהדרכה תאורטית וניסיון מעשי בנושא הינו תנאי הכרחי לכל מדריך/מאמן.
בפני החברות הישראליות, מנהליהן ואגף משאבי האנוש שלהן עומד אתגר חשוב להחדיר נושא זה לישראל בצורה עמוקה יותר כמקובל בכל ארצות אירופה, אסיה וכמובן ארה"ב המובילה בנושאים אלו. בעלות של כמה מאות דולרים ניתן לחסוך נזקים של עשרות אלפי דולרים ונזקים רבים אחרים שלאו דווקא נמדדים בכסף ישיר. אך לשם כך, נושא זה חייב להיות מופקד אך ורק בידי מומחים בעלי ידע רחב בכל תחומי הניוד הגלובלי ובעלי ניסיון עצמי בתחום.


 

 

דורון ניב/מנכ"ל חברת ( Corporate Resources Group (Israel) Ltd. (CRG חברת יעוץ למשאבי אנוש בינלאומיים המייצגת בישראל את:
Strategic Rewards Group/NYC - חברת ייעוץ אמריקנית בתחום תגמול והטבות גלובליות.
Paragon Global Resources – אחת מחברות ה – Relocation Management הגדולות בעולם.

אהרונה משכיל, M.A. מנהלת מרכז Education USA-Israel
יועצת משפחתית, מאמנת מוסמכת, מדריכה בין תרבותית ומנחת קבוצות

 

פורסם לראשונה באתר HRS בתאריך 30.10.14